#Turism Comuna Chinteni

Chinteni

TURISMUL

TURISMUL se referă la activitățile desfășurate de persoane, pe durata călătoriilor și sejururilor, în locuri situate în afara reședinței obișnuite, pentru o perioadă consecutivă ce nu depășește un an (12 luni), cu scop de recreere, pentru afaceri sau alte motive (OMT). Elemente de referință ale activității de turism: a) locul – în afara reședinței obișnuite; b) perioada – consecutiv, să nu depășească un an; c) scopul – recreere, afaceri sau alte motive.

Filmare aeriană Chinteni, judetul Cluj * Legat De Cluj LDC

Ecoturism...

Ecoturism...
Sursa foto: https://www.facebook.com/photo/?fbid=184814256692588&set=pcb.184819356692078

miercuri, 3 noiembrie 2021

Rânduieli. Nașterea și Botezul

Obiceiuri legate de viața omului

 Nașterea

       „Femeia însărcinată, care urma să aducă pe lume o nouă ființă, în preajma acestui moment se pregătea trupește și sufletește (dacă faptul acesta nu venea pe neașteptate, căci de multe ori nu mai țineau socoteala zilelor din cauza lucrului mult ce-l aveau de făcut). Cu câtva timp înainte, în zi de duminecă, mergând la Biserică se spovedea la preot și se împărtășea cu Trupul și Sângele Domnului, ca să poate trece cu bine peste clipele grele ale facerii, ale nașterii.

În vechime, neexistând case de naștere, femeile nășteau acasă sau, de multe ori, unde le apuca ceasul. La femeie acasă era chemată una din moașele satului, care o ajuta în acele clipe. Cele care făceau acest lucru și despre care se mai știa, înainte de a exista casa de nașteri la dispensar, erau Broșoi Ghizela și Robos Nastasia - Țâtâia. (Informație obținută de la Stanciu Ilona)

După ce trecea momentul nașterii, moașa venea trei zile la rând de scălda copilul. Acum, la ușa casei, se punea o cruce făcută din pânză roșie, să nu se spurce copilul și cel rău să nu se apropie de el. Această cruce din pânză era de dimensiune mică și se punea pe partea de intrare a ușii. (Informație de la Lenuța Moldovan)

Prima scăldare a noului născut se făcea, cum am spus, de moașă trei zile la rând, în covata de lemn. Se folosea apă curată din fântână, care se fierbea, apoi se turna în covata unde era introdus copilul și se spăla. Apa din scăldătoare nu era aruncată la întțmplare, ci se arunca în grădina cu flori sau la rădăcina pomilor, să nu calce nimeni pe ea, să-i facă rău copilului. (Informații de la Rujita Lucreția a Fluierului și Mureșan Lucreția a Diacului)

 După spălare, copilul era înfășat în scutece care erau făcute din cârpe rupte din poalele de pânză ori din mânecile de la cămeșe. (Informații de la Mureșan Lucreția – diecița)

Sursa foto: 
https://perfectwedd.wordpress.com/2011/01/23/traditiile-nasterii-la-romani/


Scutecele, după spălare, se uscau în casă, iar când se uscau afară nu era voie să rămână seara, să nu asfințească soarele pe ele, Doamne ferește, că se puteau întâmpla lucruri rele. Dacă rămânea cumva afară după asfințitul soarelui de la colțul casei, scutecele scuturându-se, se rosteau cuvintele: „așa să piară răul cum a asfințit soarele”. (Informații de la Rujita Lucreția)

În situații deosebite se practica descântatul. De exemplu, s-a născut un copil cu tot corpul plin de păr și au apelat la o practică aparte: în cuptorul cocător au fost introduse 9 șomoioage de fân când acesta era încins, după care, pe lopata de pită a fost introdus (băgat) în cuptor copilașul, rostindu-se un descântec: „așa să se curățească copilul acesta (N) cum s-o curățit șomoiogul” și acesta fiind repetat de  9 ori și așa a scăpat copilul de părul cel mare cu care s-a născut. (Informație de la Rujita Lucreția)

Femeile lehuze, timp de șase săptămâni stăteau în casă, nu mergeau la fântână sau la alte lucruri. Nu treceau nici pragul casei timp de șase săptămâni. După această perioadă, femeia mergea la biserică, unde ducea și noul născut, iar preotul îi citea molitfa. Pentru femeie se citea rugăciunea la ușa bisericii (așa se procedează și azi), după care femeia lehuză putea să intre în biserică, iar copilul era îmbisericit. Băiatul era dus în altar, unde era închinat în cele patru colțuri al sfintei mese, iar dacă era fată era închinată doar la icoanele de pe iconostas în față. Cu aceasta se termina perioada de lehuzie și femeia ieșea din starea de necurăție.”

Botezul

„De obicei, botezul se făcea după șase săptămâni, iar atunci când starea sănătății era șubredă, spre a nu muri copilul nebotezat, era dus înaintea acestei perioade și se boteza, ori dacă starea sănătății era foarte rea, copilul era stropit cu apă sfințită, din casă, în numele Sfintei Treimi, spre a nu muri necreștin. Dacă trăia, era dus apoi la biserică și săvârșit botezul după rânduială. Copilul la botez era dus de nașă și de moașă sau, în lipsa moașei, îl ducea o rudenie apropiată, dar nu nașa. Când începea botezul, copilul era luat de nașa de botez, care, de obicei, era și nașa de cununie a părinților și răspundea la lepădările ce se făceau și rostea „Crezul”. Copilul, când se ducea la botez, era învelit într-un căpeteri înfităuat – pânză de cânepă cu fitău – pus pe pat. La botez se mai ducea un canceu cu apă și busuioc precum și o rudă – 1 m de geolgiu galben – cu care ea înfășat pruncul după botez. (Informații de la Rujita Lucreția)

Chinteni

Numele copilului se punea după numele tatălui la băiat și după mamă a fetei, ori după alte rudenii apropiate.

De la botez copilul era adus acasă de nașă și dat mamei să-l aibă în grijă și să-l crească cu dragoste, în frică de Dumnezeu. După toate acestea, urma masa de petrecere în cinstea celui botezat, cinstindu-se cu mâncare și băutură rudeniile prezente.

Copiii erau alăptați, de obicei, un an și mai mult, când mama avea lapte, apoi era înțărcat. În timpul alăptării, uneori, mama îi descânta copilului, sau când îl adormea, să adoarmă mai repede, în murmurul glasului mamei. Cântece care astăzi s-au pierdut în totalitate și fiind necunoscute la noi în sat.

Existau diverse jocuri pe care părinții adesea le foloseau spre destinderea copiilor lor, uitate astăzi, de asemenea, în totalitate.”

Extras din Monografia satului Chinteni, pr. Simion Abraham

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Recomandare...

Comuna Chinteni - Potențial turistic

Potențial antropic Chinteni „Dealu Tulgheș”, sit arheologic categoria A, epoca migrațiilor, neolitic, epoca romană, epoca medievală, Latène,...