Monografia satului Chinteni - pr. Simion Abraham |
Chinteni (mai demult Chintău, în maghiară Kajántó), este o comună situată în județul Cluj, regiunea Transilvania, zona etnografică „Dealurile Clujului”.
Situată în N-V județului Cluj, la 14 km de Municipiul Cluj-Napoca, comuna Chinteni se întinde pe o suprafață de 98 km2 și are în componență satele: Chinteni – reședință de comună, Deușu, Vechea, Măcicașu, Sînmărtin, Feiurdeni, Pădureni, Satu Lung și Săliștea Veche.
Comuna are
următoarele vecinătăți: Cluj-Napoca la sud, Comuna Apahida la S-E, Comuna
Sînpaul la vest, Comuna Vultureni la nord, Comuna Borșa la N-NE.
Face parte din
categoria satelor lineare.
Altitudinea
medie: 475 m.
Chinteni este satul de reședință al comunei.
Deși cercetări mai recente ale istoricilor au evidențiat un document care
menționează reînnoirea semnelor de hotar – acțiune concretizată în urma
poruncii regelui Ladislau al IV-lea - la data de 3 august 1283, conform
izvoarelor cercetate anterior, anul primei atestări documentare este 1263
(Monografia satului Chinteni, Pr. Simion Abraham), însă, cele mai vechi urme
sunt semnalate din neolitic (5000-3000 î.H.). De asemenea, conform
cercetărilor arheologice, există urme din epoca bronzului (2500-1800 î.H), din
epoca fierului (după 1200 î.H.) și din perioada daco-romană (106-271 d.H.).
Pe teritoriul localității se află o serie de monumente
istorice (situri arheologice, monumente de arhitectură, monumente de for
public).
Alături de siturile arheologice, pe raza localității
Chinteni se află monumentul de arhitectură Biserica Romano-catolică „A tuturor
Sfinților”, monument istoric categoria B, sec. XIII și monumentul de for public
„Monumentul eroului necunoscut”.
Existența celor patru biserici, ortodoxă, greco-catolică,
romano-catolică și reformată în Chinteni și în satele aparținătoare, ne arată
un bun exemplu de conviețuire multiculturală.
Chinteni pe Harta Iosefină a Transilvaniei, 1769-1773. Josephinische Landaufnahme pg.072 |
Deușu (în maghiară Diós, în trad. "Nuci")
Situată la
aproximativ 20 de km de Cluj-Napoca, localitatea
Deușu este despărțită de localitatea Vechea prin șoseaua care face legătura
dintre Cluj-Napoca, Chinteni-Băbuțiu-Vultureni.
Altitudinea
medie: 493 m.
Aici, pe lângă
situl arheologic „Apreșu de Jos”, se află și „Tumulii de la Deușu – Acăstăi”,
descoperire funerară, preistorie.
La Școala din sat
a existat un "Muzeu de Istorie" creat de prof. Simion Suciu care a colecționat
obiecte istorice găsite in zonă, atestând locuirea satului, în special a
localității Vechea, de peste 2000 de ani.
Vechea
(mai
demult Budaveche, în maghiară Bodonkút sau Burjánosbuda)
În Evul Mediu, un complex de colonii, compus din mai multe sate, reședință
a familiei nobiliare maghiare Budai.
Altitudinea medie: 519 m.
În această localitate
se află Biserica de lemn "Adormirea Maicii
Domnului", monument istoric categoria B, datată din 1726. Aceasta reprezintă
unul dintre cele mai vechi ansambluri din județul Cluj care și-a păstrat arhitectura și materialul de
construcție original. Aici sunt și situl arheologic, categoria B, „Valea
puturoasă”, necropola, categoria B, Valea puturoasă și așezarea „Islaz”,
categoria B.
De asemenea, la școala locală, sub îndrumarea profesorului Vasile Suciu, a fost creat un mic muzeu care cuprinde artefacte descoperite în zonă.
Măcicașu în maghiară Magyarmacskás)
Altitudinea medie: 435 m.
Se spune că numele localității vine de la cuvântul
maghiar „macska” (pisică). În Evul Mediu, în pădurile înconjurătoare, existau
numeroase pisici sălbatice.
În sat a fost descoperit un altar votiv dedicat zeului
Silvanus Silvester de către sclavul Fortunatus pentru sănătatea stăpânului său
Theupropus. Altarul sugerează existența unei "villa rustica" romane,
administrată de un "servus villicus". Cultul zeului Silvanus,
practicat în Dacia romană, s-a răspândit imediat după 107 e.n. și prezintă
similitudini cu acela din Pannonia, unde foarte frecvent are adăugat și titlul
de Silvester. S-a răspândit îndeosebi prin soldații romani, sclavi și liberți.
De cele mai multe ori suplinește și credința în vechi zei locali. Silvanus era
cel mai important zeu al societății rurale din imperiul roman, adeseori fiind
asociat cultului zeiței Ceres (zeița romană a recoltei și a grâului).
Aici se află situl arheologic „Dealu Horhiș”, categoria
A.
https://ro.wikipedia.org/wiki/M%C4%83cica%C8%99u,_Cluj
Sânmărtin (în maghiară Macskásszentmárton)
Pe Harta Iosefină a Transilvaniei, 1769-1773 Sânmărtin, colocvial
Sânmărtinu Măcicașului.
Feiurdeni (mai demult Feiurd, în maghiară Fejérd)
Satul este situat
la 17 km nord de Cluj, așezat pe fundul căldării, ce se adâncește între Fânațele
Clujului și comunele Pădureni, Satul Lung, Borșa și Câmpenești.
Prin mijlocul
satului curge Pârâul Feiurdenilor, care, la Jucu, se varsă în Someșul Mic.
Locurile din
apropierea satului au nume românești: Cot, Sub Pădure, Ulița Mare, Dâmbul Popii,
Șes, Țelini, Dos, Față, Deal, Curmătura, Calea Borșii, Calea Giulii, Calea
Clujului iar hotarele mai îndepărtate de sat sunt ungurești: Nyerges, Telek,
Kecskevára, Meleg, Hideg, Selyem, Torna, Ambra-völgy.
O legendă spune că pe vremea Hulilor, satul Feiurdeni era situat în
partea dinspre răsărit unde astăzi este comuna Câmpenești. La vestea că vin
Hulii și prăpădesc tot în cale, poporul speriat se hotărăște să își părăsească
locuințele din apropierea drumului și să se refugieze în matca pârâului, în
sus, înspre apus, unde, pe atunci, erau păduri seculare. Aici, lângă izvorul
pârâului, decid să se așeze. Își fac la repezeală bordeie din pământ, le
acoperă cu trunchiuri mari de copaci peste care aruncă glii de pajiște și noile
locuințe, numite hrube, erau gata. Astfel, au putut scăpa de urgia hulilor și
au întemeiat satul de astăzi.
Comuna a fost
întemeiată pe la mijlocul secolului al XIII-lea, cea mai veche diplomă în care se pomenește numele comunei
este din 1314 și se
află în arhiva de stat din Budapesta sub numărul 28715.
Numele comunei apare în Evul Mediu sub următoarele
forme: - Villa Feyerd - Terra Feyrd - Possesion Feird - Fyerd
-Feyerd -Veyerd –Pheyerd.
În timpul
stăpânirii maghiare se numea Fejérd iar românii îi ziceau Feiurd. După unirea
Transilvaniei cu România, numele a fost schimbat în Feiurdeni.
Proprietarul
Feiurdului din anul 1326 era fiul voievodului maramureșean Nicolaie.
În anul 1377,
după cum aflăm într-o diplomă eliberată în 25 mai 1377 de Ludovic de Anjou,
fiul lui Carol Robert, comuna Feiurdeni era proprietatea lui "Ioan, Fiul
Banului Simion". Ceilalți proprietari sunt fără îndoială maghiari.
Fiul lui Sanislău
Báthori a fost introdus în posesiunea Feiurdului în anul 1409. Între anii 1450,
1460 fiii lui Sanislău Bathory, amanetează proprietatea Fejèrd lui Ștefan
Forgolan, fiul lui Nicolae Magnus care, ajungând proprietarul comunei, primește
nobilimea cu pronumele de "Fejèrdi" dar în 1467, fiind dizgrațiat i
se ia proprietatea.
În anul 1468
donează o parte din proprietatea lui protopopului de Târnava și canonic de
Alba-Iulia Nicolae, și fraților acestuia. În anul 1470 regele Matia donează și
cealaltă parte din fosta proprietate a lui Ștefan. În acest act de donație
regele spune că locuitorii acestei comune să se bucure de toate
drepturile pe care le au locuitorii Clujului. Aici se înșiră de asemenea și
din ce anume se compun acele proprietăți: pământuri arătoare, lucrate și
nelucrate, din ogoare, livezi, pășuni, fânețe, păduri, vii, podgorii, dealuri,
văi, ape și râuri, piscine, locuri de pescuit și mori.
În următoarele
secole posesiunea Feiurdului se schimbă des. Printre proprietari amintim:
văduva lui Toma Sombori, fiica lui Ioan Bathori și fetele lui Ladislau Bathori;
primarul Clujului, Ambrosiu Szabo; familia Báthori Miklós; Gábor Sombori
s.a.m.d.
Anul 1805 a fost
unul dintre cei mai nefericiți. Au căzut ploi multe, iar în timpul secerii a
nins. Iar anul 1816, 1817 a fost o foamete generală în Ardeal, aceasta afectând
și comunitatea din satul Feiurdeni.
În 1821
proprietar era Br. Wesselényi Farkas, care a construit un castel frumos de cărămidă în
stilul renașterii. În castel era și o capelă. În spatele acestuia era un parc
de stejari, ulmi și brazi uriași, și o grădină cu pomi. Părăsit de stăpâni
palatul s-a ruinat în jurul anilor 1900.
La Revoluția din
1848, singurul nume care apare este al unui student de 16 ani, Simion Petean,
devenit mai târziu preot în Juc.
Prima Școală
deschisă după 1848 l-a avut ca profesor pe Vasile Pop, care știa românește, nemțește
și ungurește.
În 1872 a fost un foc mare, care a distrus toate gospodăriile
de pe Ulița Mare.
În 1870 s-a făcut
cea mai mare comasare a hotarului,
care a rămas până în zilele noastre.
În 1893 satul a
fost pustiit de holeră,
aceasta secerând multe vieți omenești.
După 1899, cea
mai mare proprietară a pământului a fost Contesa Clem Karacsay (văduvă) care
și-a parcelat și vândut moșia țăranilor din sat (1904-1906). Tot în acea vreme
mai trăiau în sat și doi frați evrei.
În Feiurdeni se
află situl arheologic „Viloc” și biserica româneasca „Sf. Arhangheli Mihail și
Gavriil”, monument istoric categoria B.
În curtea
Bisericii Ortodoxe, pe o suprafață de 200 mp, este amplasat Cimitirul Eroilor
Români din cel De-al Doilea Război Mondial, construit în anul 1944. Aici sunt
înhumați 22 de eroi, dintre care 9 cunoscuți și 13 necunoscuți, în morminte
individuale.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Feiurdeni,_Cluj
Pădureni (în maghiară Fejérdi-Fogadók)
Înainte de 1924, localitatea era cunoscută sub denumirea de Făgădaiele Feiurdului.
Altitudinea
medie: 544 m.
Satu Lung (în maghiară Hosszúmacskás)
Din hotarul satului, fără precizări topografice, provine
un altar închinat lui Silvanus Silvester. O. Floca, AISC, 1/1,
1928-1932, p. 105-107 (trecut la Măcicaşu Lung); Rep Cj, p. 239.
În Satu Lung se află și Monumentul eroilor (din Primul
război mondial) – monument de for public.
Biserica de lemn
„Sfântul Apostol Pavel” .q2, monument istoric categoria B, datată de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, restaurată și
resfințită în anul 2021.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu