Moartea ca ritual de trecere
„Mai
mult decât oricare dintre celelalte obiceiuri legate de momentele importante
ale trecerii omului prin viaţă (naştere, nuntă), cele legate de moarte au
păstrat credinţe şi practici străvechi, precreştine, cărora li s-au adăugat, cu
timpul, şi altele mai noi, impuse de biserică.“ Mihai Pop, Obiceiuri tradiționale românești
Din cele mai vechi timpuri, moartea este percepută
ca fiind un prag care separă două lumi: lumea reală și lumea spirituală.
Riturile funerare variază în funcție de popor, de
zone etnofolclorice (chiar subzone), de vârsta, sexul și poziția socială a
celui decedat.
Cultura tradițională ne prezintă această trecere ca
fiind „ultimul drum” și toate actele rituale practicate corespund unei
călătorii.
În cadrul ceremonialului funerar atât casa cât şi gospodăria sunt încărcate
spiritual, porțile, ferestrele, pragul casei și streașina reprezentând locuri
de trecere.
*
În continuare, despre practici legate de acest ultim prag al vieții
pământești în comuna Chinteni, conform „Înmormântarea” din Monografia
satului Chinteni – Pr Simion Abraham.
Biserica de lemn (monument istoric) și cimitirul din satul Vechea, Comuna Chinteni |
Înmormântarea
Moartea
este un fenomen care îi înspăimântă pe toți oamenii.
De
obicei, se crede că omul vârstnic, înainte de trecerea în veșnicie, trebuie să
treacă prin anumite suferințe. Când starea de sănătate se agravează, este
chemat preotul pentru a-l spovedi și a-l dezlega prin rugăciuni specifice. Este
foarte important ca cel aflat pe patul de moarte să primească Sfânta
Împărtășanie ca merinde pentru viața veșnică. Se întâmplă ca, uneori, preotul
să fie chemat prea târziu, deoarece cu bolnavul căzut în inconștiență nu se mai
poate comunica, fapt care îngreunează misiunea preotului.
Familia
este cea care, de regulă, are grijă ca bolnavul să nu moară fără lumânare
aprinsă, care, fie este pusă în mâna muribundului, fie o ține cineva apropiat.
După
ce moare, lumânarea se pune într-un vas, apoi se anunță familia și rudele mai
apropiate, după care încep pregătirile pentru înmormântare.
Pregătirea mortului
Trupul
celui decedat se spală cu apă curată, se îmbracă cu haine noi, pregătite din
timp de cei ai casei.
Spălarea
și îmbrăcarea se face de către un bărbat, dacă cel decedat este bărbat și de
către o femeie, dacă este femeie. În sat, odinioară, erau persoane care se
ocupau special de acest lucru, apoi s-a ocupat familia sau o rudă mai
apropiată.
După
ce mortul a fost îmbrăcat, era așezat pe dușumea în cea mai curată și răcoroasă
încăpere, unde nu se intra decât pentru a aprinde lumânarea.
Familia
vorbește cu clopotarul care vestește trecerea din această viață prin tragerea
clopotelor. Dacă moartea s-a produs până la amiază, se vestește imediat ce
acesta a fost anunțat. Dacă, însă, moartea a survenit în cursul după amiezii,
ori spre seară, sau noaptea, clopotele se trag în zorii zilei următoare.
Pentru
a vesti moartea cuiva, clopotele se trag prin trei întreruperi ale clopotului
mare, pentru bărbați, iar ale clopotului mic, pentru femei. Apoi, de trei ori
pe zi: în revărsatul zorilor, la 7-8 dimineața și la ora 12. Cetățenii de etnie
maghiară din Chinteni trag clopotele pentru cel adormit și seara.
Clopote... |
Acum
se aduce sfeșnicul de la biserică, se pune în camera unde este mortul și, când
se trag clopotele, se aprinde lumânarea.
În Chinteni, s-a împământenit obiceiul ca, de
fiecare dată când moare cineva, să se tragă clopotele tuturor celor patru
biserici existente în sat.
Familia
se îngrijește să cheme groparii. De obicei, cei care sapă groapa sunt 5-6
bărbați, rude ale celui decedat, care încep săpatul gropii în ziua decesului și
îl termină în ziua înmormântării.
După
cumpărarea „sălașului” (sicriului), cu toate cele necesare, se așează mortul cu
fața în sus și cu mâinile pe piept. Există obiceiul ca în sicriu să se pună un
pieptene și bani, pentru plata celor 24 de vămi prin care trece sufletul (inf.
S. I.).
În
fiecare zi, la trasul clopotelor, cei apropiați se adună în jurul mortului,
aprind lumânarea și rostesc fiecare: „Dumnezeu să-l ierte și să-l odihnească!”,
făcându-și semnul crucii.
În cele trei zile, până la înmormântare, mortul este jelit de către familie și rude apropiate, în haine negre, apoi jelirea continuă șase săptămâni, până se pune parastas, după care, un an, până când se pune, din nou, parastas. Se obișnuiește ca parastasul să fie pus și la șase luni.
Priveghiul
Seara,
după ce groparii au cinat, se face priveghiul mortului, la care participă
familia, rudele, vecinii și prietenii din sat. Dacă este prezent și preotul, se
face o rugăciune pentru mort, apoi se înfiripează o discuție despre viața
mortului.
Până nu demult, în asemenea ocazii, în serile de priveghi se practica jocul de cărți: „filcăi”, „șeptică”, „șaizecișișase”. Dacă mortul era mai tânăr, jocul se întinde până aproape de ziuă când cei rămași plecau amețiți de noaptea nedormită și de alcoolul consumat. Această practică necreștinească a fost înlăturată, chiar dacă cu greu.
Prohodul
În
ziua a treia are loc slujba înmormântării.
După
ce s-a terminat de săpat groapa, la amiază, când se trag clopotele pentru mort,
groparii vin la biserică, iau șase prapori, roșii și negri, pe care îi duc la
casa mortului. Împreună cu aceștia merg preotul, diecii și sfătul. La intrarea
în curtea unde este înmormântarea se spune: „Dumnezeu să-l ierte și să-l
odihnească!” și se răspunde: „Ierte-l Dumnezeu!”.
Întrând
în casă unde, în jurul sicriului, se află familia și câți mai încap pe lângă
aceasta, preotul cu diecii fac o scurtă rugăciune, numită „Panihida mică”. La
sfârșitul acesteia, preotul taie în semnul crucii, cu o foarfecă aflată la
căpătâiul mortului, „fatiolul” (voalul) de pe fața mortului, îl stropește cu
apă și vin, după care se pune capacul sicriului, bătându-se în cuie. Apoi,
mortul se scoate din casă cu picioarele înainte și se așează în curte sau în
șură, pe o masă pregătită înainte cu lipidee frumos țesute.
Prohodul
continuă afară, în prezența celor veniți să conducă mortul pe ultimul drum.
În
timpul prohodului ard patru lumânări ținute de copilași, doi la cap, doi la
picioarele mortului, iar la cap arde și lumânarea din sfeșnic, la care sunt
legate o „ștergură” (ștergar) și un colac.
Dacă
slujba este în curte, sicriul este însoțit de cei patru prapori (de care sunt
legate câte un ștergar și câte un colac), ținuți de patru bărbați care îi vor
duce tot drumul, până la groapă.
Înspre
sfârșitul prohodului, preotul rostește predica, un cuvânt de învățătură și de mângâiere
pentru familie, apoi iertăciunile, prin care, în numele celui care pleacă, își
ia rămas bun și iertare de la familie, rudenii, prieteni și vecini.
După
toate acestea, mortul este scos din curte și, astfel, prin citirea Sfintei
Evanghelii în fața porții, se formează cortegiul funerar care va merge până la
„temeteu” (cimitir).
În
drum așteaptă căruța pregătită pentru a prelua sicriul, iar peste acesta se
așezau coroanele aduse în memoria celui adormit. O parte dintre acestea sunt
duse de copii, aceștia grupându-se în fruntea cortegiului, imediat după cruce,
care este dusă de o persoană dinainte stabilită.
În
urma copiilor cu coroane, sunt rânduiți bărbații care au săpat groapa și care,
acum, duc praporii.
După
prapori, se organizează toți bărbații prezenți, câte patru pe fiecare rând.
Grupul care urmează este format din preot, dieci și sfăt (acesta duce sfeșnicul
care a stat la căpătâiul mortului în timpul prohodului din curte). Imediat după
aceștia este căruța mortuară, în urma căreia se află familia și rudeniile
apropiate, iar de-o parte și de alta a sicriului, cei care duc mortul.
Cortegiul se încheie cu femeile prezente la înmormântare, în această formă
pornindu-se, în pas liniștit, înspre cimitir, în timp ce se intonează: „Sfinte
Dumnezeule...”, precum și alte cântări specifice, în pauzele dintre evanghelii.
De
cele mai multe ori, drumul care trebuie parcurs este destul de lung, iar atunci
când sicriul era dus pe „capre” (suporturi din lemn, special confecționate
pentru acest scop) se făceau opriri mai multe pentru a se citi din Sf.
Evanghelie. Aceste opriri se numesc „stări” sau „stâlpi” și, uneori, erau
solicitate 12 opriri (după numărul evangheliilor) rânduite de către familie.
Azi
nu mai solicită nimeni un număr anume de stări, dar se fac, de regulă, la
intersecția a două drumuri, în fața bisericilor și, în cele din urmă, la
intrarea în cimitir, unde se citește pericopa evanghelică a Sf. Ev. Ioan, cap.
10, v. 10: „Eu sunt ușa...”.
De
la poarta cimitirului, sicriul este dus până lângă groapă, unde preotul
îngenunchează lângă acesta pe un ștergar adus special și citește „rugăciunile de
dezlegare”. Apoi, sicriul este coborât în mormânt în timp ce se cântă troparul:
„Când Te-ai coborât la moarte, Cela ce ești viața cea fără de moarte...”.
Când
sicriul a fost așezat în groapă și sunt scoase funiile cu care a fost coborât,
preotul pecetluiește mormântul cu o lopată, însemnând în forma Sfintei Cruci:
„până la cea de-a doua venire a lui Iisus”, apoi aruncă cenușa din cădelniță în
mormânt, iar cei prezenți aruncă câte o mână de țărână.
Acum,
cel care a început săpatul gropii primește o găină care se dă peste mormânt.
Groparii acoperă groapa, aranjează mormântul peste care se așează coroanele,
iar la căpătâi se pune crucea din lemn sau metal.
În
timpul celor trei zile de la moarte, se organizează înmormântarea și se
pregătește masa de pomenire.
La
masă sunt invitați, alături de preot, dieci și sfăt, toți cei care au
participat la înmormântare. Până în urmă cu câțiva ani, această masă se servea
în curtea casei celui plecat.
După
întoarcerea acasă, în timp ce preotul săvârșea Sfeștania în încăperea unde a
stat mortul, participanții erau așezați la masă. Când vine preotul, acesta
ridică „paosul”, parastasul, cu cântările cuvenite și, așezat în capul mesei,
binecuvântează bucatele care se vor servi.
Mâncarea
care se servește este „de dulce”. Pentru a se evita mâncarea de post, nu se
prea fac înmormântări miercurea sau vinerea.
În
ultima vreme, după multe insistențe, în perioada posturilor mâncarea se face „de
post”.
La
terminarea mesei, când ies din curte, participanții primesc câte un colăcel –
pomană pentru sufletul mortului.
În
vremuri mai îndepărtate, se obișnuia ca a treia zi de la înmormântare să se
facă iarăși sfeștanie cu ridicarea Parastasului în camera în care a decedat
persoana respectivă, apoi se servea, din nou, mâncare rudelor, vecinilor și
celor nevoiași. Această masă se numea „cina de-a treia seară”.
La
șase săptămâni, la șase luni și la un an se punea Parastas la biserică. Se
obișnuia, apoi, ca în Postul Mare, în sâmbetele morților, să se plătească„
pomul” pentru cei care au murit în intervalul de la Înviere până la începutul
Postului Mare. Această rânduială constă în săvârșirea Sfintei Liturghii în
fiecare sâmbătă, iar pentru aceasta se fac prescuri de fiecare dată. Aceasta se
încheie în „Joia Mare”, joia din Săptămâna Patimilor când, după Sfânta
Liturghie se face „sfințirea pomilor”.
În
vechime, pomul se făcea dintr-o ramură de prun care se încărca cu fructe,
dulciuri și prune uscate înșirate pe ață. Într-o coșarcă, erau așezate
pomenile: un cozonac mai mare, o scară și o cruce din același aluat, precum și
alte „pomene” mai mici, un ștergar, o sticla cu vin, o cană, o farfurie și o
lingură. Toate acestea se păstrează până astăzi, doar că acum nu se mai
împodobește ramura de pom.
În
situația în care mor copii mici, care nu au împlinit încă vârsta de șapte ani,
slujba înmormântării est diferită, mai scurtă și fără ca preotul să citească
iertăciuni. Dacă pruncul s-a născut mort sau nu a fost încă botezat, nu se face
slujba înmormântării.
Un colț al cimitirului din Chinteni |
O înmormântare deosebită se face pentru sinucigași. Pentru aceștia nu se trag clopotele la biserică (au fost situații în care familia a tăinuit sinuciderea și s-au tras clopotele. În această situație, clopotele trebuie resfințite). În aceste situații, participarea preotului este redusă, făcând o scurtă rugăciune, doar cu patrafirul pe gât, fără să rostească predica și iertăciunile. Cel mort este dus la groapă în marginea cimitirului, se face pecetluirea mormântului și, după rugăciunea Tatăl nostru, creștinii prezenți sunt îndemnați să se ferească de asemenea ispite. Pentru mângâierea familiei, în casa celui care s-a sinucis se săvârșește Sfeștania, pentru binecuvântarea casei și a gospodăriei.
Maria
Golban Șomlea, după „Înmormântarea” din Monografia satului Chinteni – Pr Simion
Abraham
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu