Nunta din Chinteniul de altădată
Unul dintre cele patru praguri de trecere din
viața omului este nunta. Act ceremonial de inițiere și integrare, corespondent
căsătoriei, acesta deținea în trecut multiple roluri, astfel că, pe lângă cel
social, o deosebită importanță îl aveau cel economic dar și cel estetic.
Întemeierea unei familii constituia un întreg
sistem de semne, conotații magico-simbolice, coduri și limbaje artistice, toate
sub semnul sacrului.
*
Ca în cazul tuturor comunităților
tradiționale, și pentru Chinteniul de odinioară ritualul nunții reprezenta un
moment însemnat care determina participarea unui mare număr de săteni la
bucuria comună.
Așadar, când un fecior și o fată se plăceau și stabileau
că se vor lua (căsători), feciorul, însoțit de tată, sau altă rudenie, mergea
la părinții fetei în pețit. După ce avea loc înțelegerea asupra căsătoriei, se
stabilea zestrea fetei, care era constituită din pământ, animale, lucruri
țesute și cusute în casă de fată și mama acesteia, apoi se stabileau data
nunții, chemătorii și chemătoarele,
precum și stegarii și stegărițele.
Chemătorii erau tineri aleși de către miri, 2-4 feciori
și 2-4 fete, care mergeau prin sat și invitau la nuntă.
Chemători și stegari |
„Fetele, chemătoarele miresei, erau îmbrăcate în chemeși
albe, largi la mâneci, cu fodri la grumaz, pumnușei și bumbi negri la chemeșe, bertiță
cu mărgele galbene și bumbuște roz, rotie, laibăr și două șurțuri, cel deasupra
în negru cu chituși.
Feciorii purtau chemeșe albă cu laibăr negru, cizme, clop
cu bertiță tot cu mărgele și bumbuști, precum și pană de hârtie albă încrețită.
Steagul pe care-l purtau era cu zurgălăi în vârf și jos cu pânză colorată numit
palțău. Acest palțău era făcut și împodobit de chemătoare cu sasău. În vârf, cu
hârtie de stelajie încrețită și șolonguri împrumutate de la unguri. Feciorii
mai aveau o năframă de păr, neagră cu flori, pusă în diagonală de la umărul
drept la coapsa stângă.
Temătorii, cu o săptămână înaintea nunții, umblau prin
sat, din casă în casă (cu palțăul împodobit frumos). Chemând la nuntă umblau în
grup câte doi. La intrarea în casă rostea unul dintre ei: „Aflăm pe Dumnezeu cu
dumneavoastră!”, iar gazda răspundea: „Dumnezeu v-o adus!” și chemătorul
continuă: „Tot cuvântul este de la Milostivul Dumnezeu și de la Maica luminată
care a bucurat lumea toată și de la 12 apostoli, și anume măritul mire și mărita
mireasă care vă invită pe duminica dimineață la un scaun de hodină, la un pahar
de băutură și la mai multă voie bună, cu mai mulți oameni dimpreună!”
Celălalt chemător rostea și el:
„Poate vorbe ar fi mai multe
Dar noi nu le știm răspunde
C-aveți fete și feciori
Și vom fi folositori”.
Cei chemați răspundeau: „Dumnezeu să le ajute și să lei
deie noroc!”.
Informație primită de la Mureșan Alexandru a Păpucului.
„Dacă erau patru fete și patru feciori care chemau la
nuntă, apoi toți patru erau și stegarii și stegărițele, care aveau steagul
frumos împodobit. Acesta era făcut pe același model cu palțăul dar avea întinsă
o năframă colorată pe care erau cusute tot felul de prime colorate și zurgălăi”.
Informație primită de la Moldovan Lenuța.
În trecut, portul mirilor nu era unul special, acesta era
un costum național. Astfel, mirele era îmbrăcat cu cămașă albă cu bumbi negri,
laibăr, pantaloni prici (strânși pe picior sub genunchi), cizme cu turiac tare
și clop cu pană. Mireasa era îmbrăcată cu cămașă peste cot, rochie largă
colorată, vizitcă (cămașă strânsă în talie), șurț alb, cunună albă și balț
(voal) lung, cizme negre cu turiac tare.
Tinerii își alegeau nănașii (nașii) dintre oamenii de
frunte ai satului, rudenii sau prieteni, condiția esențială era să fie
căsătoriți.
Sarcinile nașei erau să asigure lumânările, panglica,
pișcoturile și mierea, obicei păstrat și în prezent.
*
Alaiul de nuntă pornea dimineața de la casa mirelui, în
frunte cu starostele care avea într-o mână un colac din făină de grâu,
împletit, legat cu o ștergură (ștergar) cusută cu motive populare, iar în
cealaltă mână, oiaga (sticla) cu jinars (țuică) cu care închina celor care îi
întâmpinau pe drumul înspre casa miresei, apoi înspre biserică.
Staroste, stegari și chemători |
Îmbrăcămintea starostelui, într-o asemenea zi, era constituită
din pantaloni prici (strânși pe picior sub genunchi), cămașă albă, largă, clop
cu pană de mușcată creață, roșie (pana
roșie de mușcată era purtată și de ceilalți nuntași din alai), iar în picioare,
cizme cu turiac tare.
După staroste, venea steagul scuturat de cei patru
feciori – stegari. Din alai făceau parte fete, feciori și rude care, împreună,
alternau strigăturile până la casa nașilor pe care îi luau și, în această structură,
parcurgeau drumul înspre mireasă, cântând și chiuind:
„Noi merem după mireasă
De-om găsi-o somnoroasă
Om lăsa la mă-sa acasă
Să o deie dup-un domn
Să să sature de somn”.
Alai în drum înspre mireasă |
Ajungând la casa miresei, mirele împreună cu cei care-l
însoțeau erau întâmpinați cu poarta închisă. Aici se schimbau câteva replici, se
chiuia apoi li se deschidea poarta și se intra în casă unde era tânăra mireasă.
Starostele rostea câteva cuvinte către părinții fetei, de care se despărțea prin
cununie, iar fetele și femeile continuau strigăturile:
„Mireasă cunună albă
La toată lumea ești dragă.
Miresuță cu cunună
Hainele pe tine sună
Să cunoaște că ești bună.
Da nici mă-ta n-o fost rea
Că te-o făcut frumușea.
Ie-ți mireasă iertăciune
De la mamă-ta și-i spune:
Mamă, te rog să mă ierți
Că de azi nu mă mai vezi,
Apă rece nu-i mai bea
Adusă de mâna mea!
Cântă cucu sus, pă poartă,
Rămas bun, mama și tată,
Rămas bun, pragu-l pășesc
După omul ce-l iubesc.
Mireasă, cununa ta
Dă-o de-a roticuța
Pân ocol, pă la mă-ta.
Unde-a sta cununa-n loc,
Să răsară busuioc
Să-și puie feciorii-n clop.
Frunză verde de sasău
Măi, mire, mirele meu,
Astă vară la cosit,
Mândră floare ți-ai găsit!
Nu-i floare crescută-n iarbă,
Că-i dintre oameni de treabă.
Și nu-i floare de pe rât,
Ție de batjocorit.
Că de nu-i griji-o bine,
Or aduce-o de la tine
Și or răsădi-n fereastră
Or da l-altu de nevastă.
Poți umbla-apoi năcăjit
Să te ierte c-ai greșit”.
Pe drum spre biserică și apoi la întoarcere, se obișnuia a
se lega drumul mirilor. Doi, trei bărbați ieșeau în întâmpinarea acestora și
întindeau un lanț înaintea alaiului, oprindu-i trecerea. Cu această ocazie, în
timp ce se făcea tocmeala pentru dezlegarea drumului și se plătea, de obicei,
jinars (special pregătit de acasă), se striga din nou:
„Slobozâțâ-ne
drumu
Că vinim cu alaiu,
Slobozâțâ-ne calea
Că vinim cu mireasa.
Nu ne țâneți mult în drum
C-a lua cununa scrum,
Nu ne țâneți mult în loc
C-a lua cununa foc!”
Legatul drumului |
Drumul continuă apoi spre biserică unde se strigă:
„Noi merem la cununie
Dumnezeu cu noi să fie!
De la cununie-acasă
Dumnezeu, cu noi la masă!”
Când alaiul cu mirele, mireasa, nănașii și nuntașii se
apropiau de biserică, se striga: „Domule părinte drag
Ieși, fă bine, până-n prag
Și-ți pune și patrașir
Să cununi un trandafir
Și-ți ie-n mân-o cărticică
Să-l cununi c-o floricică!”
După cununie, la ieșirea din biserică și apoi pe drum se
striga:
„Frunză verde ca iarba
Mulțumescu-i lui popa
Că ne-o cununat fata!”
Altă femeie striga:
„Vai de mine ce de om
Gândești c-onflorit un pom
Câte muieri îs de treabă
Tăte-o ieșit să ne vadă!”
Mirele și mireasa împreună cu mama acesteia și cu starostele |
Ajunși la locul unde se desfășura ospățul, mirii și nașii
înconjurau masa pe care erau așezate un vas cu grâu și unul cu apă, din care se
aruncau peste aceștia, ca simbol al rodniciei.
În acest timp, fetele
din partea mirelui strigau:
„Țâpăm grâu, nu țâpăm pleavă
Apoi, cele din partea miresei:
„De vi-i mirele de treabă,
Nici mireasa nu-i de pleavă!”
Cele din partea mirelui:
„Țâpăm grâu, nu țâpăm goz
Că ni-i mirele frumos!”
Ale miresei:
„De vi-i mirele frumos
Nici mireasa nu-i din goz!”
Tot acum se strigă și pentru soacra mare:
„Soacră mare cât un deal
Hai, și ia-ți nora din car!
De nu-ți place cu nurori
Să nu-ți și făcut ficiori
Să-ți și făcut măgheran
Să nu să-nsoare șohan!”
după care, starostele intervenea, adresându-i soacrei mari îndemnul de a-și
primi nora.
Soacra o primea cu următoarea strigătură:
„Zi-i țigan cu cetera
Să mă duc să-mi iau nora!
Frunză verde ca iarba
Haida, dragă, la mama
C-așe-o lăsat Dumnezău
Din pământ să iasă apă
Din străin, mamă și tată!
Frunză verde viore
Tu, mireasă, draga me
Bărbatu să ți-l iubești
Și pă părinți să-i cinstești
Că noi de când v-am născut
Tăt pântru voi ne-am zbătut
Și de-acum cât om putea
Tăt pântru voi om lucra
Frunză verde busuioc
S-aveți bine și noroc!”
După acest moment, continua ospățul cu muzicanți,
mâncare, băutură și multă veselie.
Maria Golban Șomlea, după „Obiceiuri legate de viața omului”. Nunta, din Monografia satului Chinteni - pr. Simion Abraham
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu